#Hästägejä ja laivan lastausta

Cursorissa vietettiin 22. marraskuuta Cursor kyläilee -päivää. Jalkauduimme päiväksi töihin seudun yrityksiin. Yritykset olivat saaneet itse kutsua meidät kylään, ja esittää samalla toiveita, millaisen cursorilaisen haluaisivat vierailulle. Steveco oli toivonut sosiaalisen median osaajaa, joka innostaisi työntekijöitä somettamaan ja bloggaamaan. Työskentelen Cursorin matkailupuolella (Visit Kotka-Hamina) kehittämishankkeiden sekä markkinoinnin ja sisällöntuotannon parissa, joten sain kunnian suunnistaa marraskuisena keskiviikkona Stevecon pääkonttorille.

Tämä oli minulle itse asiassa jo kolmas vierailu Stevecon huudeilla tänä vuonna. Kesäkuussa kävimme kollegani kanssa tutustumassa Stevecon toimintaan Mussalossa ja Hietasessa (Ummikot satamassa). Heinäkuussa olin vastaanottamassa risteilijävieraita. Nyt pääsin näkemään taas uusia puolia, kun Elina Harjama kierrätti minua taustatoimintojen parissa.  Päivän tärkein työtehtäväni oli kuitenkin henkilöstön somesparraus.

#työntekijälähettiläs

Työntekijälähettiläs. Somelähettiläs. Kaikki ovat viestijöitä. Työnantajamielikuva rakentuu sosiaalisessa mediassa.

Varmasti melkein jokainen on kuullut edellä mainitut termit ja lausahdukset. Työnantajastaan myönteistä sanaa sosiaalisessa mediassa levittävä työntekijä on kullanarvoinen. Enää ei riitä, että vain viestintäalan ihmiset jakavat edustamiensa yritysten sisältöjä, vaan kaikkien toivotaan viestivän.

Aloitin päivän Kehittämis- ja laatupäällikkö Laura Haskon kanssa. Pohdimme yhdessä, miten Laura voisi hyödyntää ammatillisesti erityisesti Twitteriä ja LinkedIniä. Mietimme myös aiheita blogikirjoituksiin. Maallikkona osasin ehkä antaa uusia näkökulmia Lauralle tuttuihin aiheisiin. @haskolaura innostui lisäksi haastamaan @heikkijaaskela1:n twiittauskilpailuun! Kaksi viikkoa aikaa. Piste per twiitti. Lisäksi Elina antaa laatupisteitä. Palkintona Heikki tarjoaa lounaan.

Tiia-Mari kävi Päivi Nygren-Laitisen kanssa läpi LinkedInin ja Twitterin ominaisuuksia.

Koska suutarin lapsilla ei ole kenkiä, niin enpä ole itsekään aiemmin Twitterissä käyttänyt henkilökohtaista tiliäni muuta kuin tiettyjen keskustelujen seuraamiseen. Työn puolesta tulee twiittailtua jo tarpeeksi, mutta esimerkin vuoksi päätin aktivoitua myös itse omalla Twitter-tililläni. En pidä Twitterin hektisyydestä, joten sen takia se ei kuulu suosikkeihini. Onneksi nykyisin on olemassa TweetDeck, jossa voi valita esimerkiksi vain tietyt hästägit tai tilit, joiden twiitit näkee kätevästi yhdellä vilkaisulla ja kaikki ”turha” suodattuu pois.

Somettamisesta ja työntekijälähettiläsajattelusta ei myöskään kannata ottaa turhaa stressiä. Itse ajattelen monesti niin, että tärkein motiivini ei ole niinkään työnantajan edustaminen kuin se, että kehitän omaa osaamistani. Kuulun esimerkiksi oman alan ryhmiin Facebookissa ja Linkedinissä. Ryhmissä saan saman alan ihmisiltä monesti omiin töihini ideoita ja ratkaisuja, joita en välttämättä olisi koskaan itse tullut ajatelleeksi. Siinä sivussa luon tietysti myös jollain tasolla työantajamielikuvaa, mutta alkuperäiset tavoitteeni ovat täysin itsekkäät.

Moni miettii myös, että missä kanavissa pitää olla? Siihen ei ole yksiselitteistä vastausta. LinkedIn on ikään kuin CV ja Twitter taas hektisempi kanava, jossa käydään keskustelua ajankohtaisista asioista. Facebook on monelle varmasti henkilökohtaisin kanava, mutta toisaalta sielläkin voi olla esimerkiksi oman alan ryhmiä, joissa käydään hyvää keskustelua ja jaetaan alan kuulumisia. Kaikissa kanavissa ei tarvitse olla. On parempi olla kunnolla edes yhdessä kuin vasemmalla kädellä kaikissa. Itselle luontevimmat kanavat löytää vain kokeilemalla.

#laivaonlastattu

Auli Nyman kertoi, mitä depot tarkoittaa ja minkälaisia työtehtäviä osastolle kuuluu.

Somesparrausten jälkeen kiertelin Elinan kanssa eri osastoilla. Maallikkona osasin ajatella, että Stevecolla on varmasti ainakin myynti-, laskutus ja huolintaosastot, mutta enpä olisi osannut kuvitella, että on myös esimerkiksi ”lastinluovutusosasto” ja ”konttivarikko-osasto”. Pääsin myös näkemään, miten oikeassa elämässä lastataan laivaa, kun Janne Rintala näytti, miten lastausta seurataan tietokoneelta käsin. Tähän asti olin lastannut (ja upottanut) laivoja lähinnä niissä kuuluisissa peleissä. Itselle täysin vieraita termejä vilisi ihmisten kuvaillessa osastojensa toimintoja. Sain kuitenkin jonkinlaisen käsityksen, mitä taustalla tapahtuu.

Janne Rintala näytti miten laivan lastauksen etenemistä seurataan toimintakeskuksesta käsin.

Yhden päivän aikana en aikeistani huolimatta ehtinyt ottaa haltuun kaikkia Stevecon työtehtäviä, mutta opin paljon uutta satamamaailmasta. Toivottavasti sain myös innostettua stevecolaisia somettamaan. Tätä kirjoittaessa en vielä tiedä kumpi voitti twiittauskilpailun, mutta liekö voittajalla väliä, koska Heikki tarjoaa lounaan joka tapauksessa.

Twiittailemisiin!

@tiiamarieilola

https://www.linkedin.com/in/tiiamarieilola/

Seuraa oman seutusi menoa:
Instagram: @visitkotkahamina, #visitkotkahamina
Facebook: Visit Kotka-Hamina
Twitter: @kotkahaminafi

Tiia-Mari Eilolan kirjoitus päivästä stevecolaisena on julkastu Stevecon henkilöstölehdessä Steveco 3/2017