Talvilaivailua

Kuva: Joni Hampus

Kun ajetaan laivanajokortti, niin paneudutaanko siellä tarpeeksi talvilaivailun asettamiin vaatimuksiin. Talvilaivailu on aivan oma taiteen lajinsa. Kaikkihan eivät hanki laivanajokorttia laivakoulussa, vaan taloudellisissa perheissä laivaan laitetaan opetuspolkimet ja valkoinen kolmio ahteriin ja iskä opettaa. Voi se näin tasa-arvon aikana olla äiskäkin.

Opettajankin täytyy käydä kirjallisissa. Opetellaan merimerkit ja väistämissäännöt.

Perheestä tulevan opettajan opetuksessa on se vaara, että opettaja siirtää omia vääriä tottumuksiaan juniorille. Ajetaan liian lähellä toista ja mitä jos on huonot hermot. Eikö jo opeteta huonoja tapoja, moottorin ryntäyttämistä ja keskisormen näyttämistä. Äänimerkkejä annetaan turhaan ja aggressiivisesti.

Eniten talvilaivailussa on laitettava painoa olosuhteiden huomioimiseen. On tulossa pakkasyö ja jätetään laittamatta laiva lämmityspiuhan päähän. Ei ole laitettu lukkosulaa, ei päästä brykalle ollenkaan.

Lasit on raapattava kunnolla ennen kuin lähdetään. Merivartiosto joutuu joskus pysäyttelemään liikkuvia lumilinnoja, ei ole kuin pieni tähystysaukko ikkunassa. Aurinko jos vielä paistaa vastaan, niin siinä jää helposti pilkkimies huomaamatta.

Jos ei ole pidetty huolta akun kunnosta, niin laiva ei lähde käyntiin ollenkaan. Jos mahdollista, tällöin voi soittaa kaverille, joka ajaa oman laivansa viereen ja antaa kaapeleilla virtaa. Tarkkana varsinkin kokemattomat ensikertalaiset. Plussa plussaan ja miinus miinukseen tai runkoon. Muuten tekee valokaaren ja voi särkeä sähkölaitteita.

Toinen vaihtoehto on hinata käyntiin. Mistä luulette hinaajan saaneen nimensä. Kannattaa olla aika iso vaihde päällä ja virta-avain oikeassa asennossa ja sitten vauhtiin päästyä kytkin reippaasti ylös. Tietysti, jos on kesäpotkuri, niin ei synny kitkaa, ei se lähde käyntiin.

Ikuinen kiistanaihe on, että nastapotkuri vai kitkapotkuri. Kitkapotkurillakin pärjää, mutta on ajettava pehmeästi. Nastapotkuri puree paremmin jäähän.

Puhdas laiva on aina ilo silmälle. On kuitenkin huomattava, että jos pesee laivan pakkaskaudella, niin luukkujen reunoihin on siveltävä silikonia. Lumet on kopisteltava laakongilta. Vanha konsti potkurin tyhjänlyömisen estämiseksi on laittaa ahteriin ylimääräistä painoa.